Tarikh Baru Persekolahan

KENYATAAN MEDIA
YAB MENTERI PENDIDIKAN MALAYSIA

PENGUMUMAN PENANGGUHAN TARIKH BERMULA
SESI PERSEKOLAHAN TAHUN 2015 AKIBAT BANJIR

Sepertimana semua pihak sedia maklum bahawa banjir yang sedang melanda negara sekarang masih berterusan khususnya di negeri-negeri pantai timur Semenanjung Malaysia. Sehingga pada tarikh 28 Disember 2014, Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) mendapati sejumlah 340 buah sekolah daripada tujuh buah negeri terlibat dengan banjir, sama ada dijadikan sebagai Pusat Pemindahan Sementara (PPS) atau sekolah tersebut ditenggelami air akibat banjir.

Sebagai Menteri Pendidikan, saya amat memahami dan mengambil berat akan kesukaran yang bakal dihadapi oleh semua pihak termasuk pengurusan sekolah, guru-guru, ibu bapa dan murid-murid sekiranya persekolahan bagi tahun 2015 dibuka seperti dijadualkan iaitu pada 4 Januari 2015 (bagi negeri Kedah, Kelantan, Terengganu dan Johor) dan pada 5 Januari 2015 bagi negeri-negeri lain.

Sehubungan itu, sukacita dimaklumkan bahawa KPM dengan ini bersetuju untuk menangguhkan permulaan sesi persekolahan di seluruh negara bagi tahun 2015 selama seminggu. Dengan penangguhan ini, tarikh baru sesi bermula persekolahan tahun 2015 bagi  negeri Kedah, Kelantan, Terengganu dan Johor adalah pada 11 Januari 2015 (Ahad).  Manakala bagi negeri-negeri lain akan bermula pada 12 Januari 2015 (Isnin).  Penangguhan ini juga dibuat setelah mengambilkira;

a) Sekolah-sekolah yang terlibat sama ada sebagai PPS atau ditenggelami air akan mengambil masa untuk dipulihkan; dan

b) Keadaan guru-guru, ibu bapa dan murid yang menjadi mangsa banjir serta serba kekurangan perlu mengambil masa untuk pemulihan dan membuat persiapan persekolahan mereka.

Sekiranya keadaan banjir tersebut pulih, maka pihak pengurusan sekolah hendaklah menggunakan tempoh tersebut untuk mengadakan gotong royong pembersihan kawasan sekolah masing-masing bagi memastikan anak-anak kita dapat belajar dalam keadaan selamat, selesa dan sempurna.

Terima kasih.


Tan Sri Muhyiddin Hj Mohd Yassin
Timbalan Perdana Menteri
Merangkap Menteri Pendidikan
29 Disember 2014

Peluang Jawatan Kosong boleh LihatSini

Musibah: Pesawat AirAsia disyaki terhempas!

Pembantu Ketua Daerah Belitung Timur, Yuhinu menghubungi bangkapos.com hari ini memberitahu, seorang saksi, Pak Danlanud menghubunginya dan menceritakan ada pesawat Airbus jatuh di sekitar perairan Belitung Timur.

Maklumat awal yang diperoleh daripada Pengarah Polis Udara Indonesia, Babel menjangkakan pesawat AirAsia yang hilang pagi ini, terhempas di perairan Belitung, namun lokasi sebenar masih disiasat.- Agensi

Banjir: Pahang tiga jambatan runtuh

Jambatan baharu Aur Gading merupakan laluan alternatif antara Bukit Kota - Chegar Perah ke Merapoh  bukan sahaja runtuh tetapi berlaku mendapan laluan berkenaan.

Jambatan konkrit itu runtuh berikutan air Sungai Tanum melimpah dan arus deras sehingga menyebabkan tebing runtuh dengan sebahagian ‘beam’ patah dan jalan raya turut mendap.

Tiga buah jambatan di Kampung Aur Gading di sini runtuh berikutan banjir yang melanda daerah ini sejak empat hari lalu.

Tinjauan Utusan Malaysia mendapati tiga buah jambatan yang runtuh membabitkan jambatan baharu, jambatan gantung dan jambatan besi (bailey) menyebabkan semua perhubungan darat di beberapa buah kampung terputus -utusan

P/S: sesiapa yg ada maklumat sahih mengenai banjir sekitar kawasan boleh update di ruangan komen dibawah.

Terkini:Pesawat Air Asia pula hilang

Pesawat AirAsia QZ 8501 yang dalam perjalanan dari Surabaya ke Singapura dilaporkan hilang lapan minit selepas berlepas pagi ini.

Pengarah Angkutan Udara Kementerian Perhubungan, Djoko Murjatmojo mengesahkan, pesawat yang membawa 155 penumpang itu hilang daripada pantauan radar.

Berdasarkan laporan media Indonesia, pesawat Airbus A320-200 itu membawa 138 penumpang dewasa termasuk tujuh orang anak kapal, 16 kanak-kanak dan seorang bayi.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, Malaysia sedia membantu Indonesia berhubung kehilangan pesawat AirAsia Indonesia QZ8501 hari ini.

Mengakui masih menunggu butiran lengkap berhubung kejadian itu, beliau berkata apa yang dapat disahkan setakat ini ialah pesawat milik Indonesia itu telah hilang daripada radar selepas berlepas.

“Ini bermakna kemungkinan besar satu musibah telah berlaku pada pesawat tersebut.

“Itu saja yang saya dapat tahu dan kita akan bantu untuk mencari apa yang telah berlaku kepada pesawat itu,” katanya pada sidang media selepas melawat pusat pemindahan mangsa banjir di Sekolah Menengah Padang Tengku di sini hari ini.

Beliau mengulas mengenai pesawat AirAsia Indonesia dari Surabaya ke Singapura yang dilaporkan terputus hubungan dengan pusat kawalan trafik pada 7.24 pagi ini waktu tempatan.

Pesawat yang hilang itu ialah Airbus A320-200 dengan nombor pendaftaran PK-AXC. - BERNAMA/UTUSAN

info terbaru banjir bah besar

PERSEDIAAN MENGHADAPI BANJIR NEGERI KEDAH

Berikut  diperturunkan persediaan menghadapi banjir ..

PUSAT AMARAN BANJIR

Pemantauan dibuat keatas pusat pusat amaran banjir

Kawalan Jab Lembaga Kemajuan Pertanian Muda (MADA) ...   047728255
Jum Stesen Telemetrik
Paras Air : 24 buah

Kawalan Jab Pengairan & Saliran ...  047333433
Jum Stesen Telemetrik :
7 buah

RTM       - 047715403
JKM       - 047001700
Hotline  -  047001706

Jabatan Meteorologi Bayan Lepas Pulau Pinang
No.Tel:046438302

KAWASAN BERPOTENSI BANJIR

Kubang Pasu     ... 148 kaw
Pendang             ...    85 kaw
Kuala Muda        ...   80 kaw
Kota Setar           ...   50 kaw
Yan                        ...  70 kaw
Baling                   ...   59 kaw
Padang Terap     ...   38 kaw
Langkawi             ...   44 kaw
Bandar Baharu   ...   26 kaw
Kulim                    ...   24 kaw
Sik                         ...   17 kaw
Jumlah                 ...  641 kaw

PUSAT PEMINDAHAN MANGSA BANJIR

Pusat           ... 420 buah
Kapasiti       ... 81,050 org

KEKUATAN KEANGGOTAAN SEMASA BANJIR

Peringkat Daerah
Kekuatan            .... 3992
Essential duty    .... 2583
Kek semasa banjir .. 1732

Peringkat IPK  
Kekuatan             .... 819
Essential duty     .... 672
Kekuatan Standby
utk banjir              .... 374

PERALATAN LOGISTIK BANJIR
Bot                      ...   23
Enjin                   ...   23
Life  Jacket       ... 144
Khemah             ...   14
Generator          ...    31
Lori                      ...   24

TEMPAT PENDARATAN HELIKOPTER

Kota Setar           ...  9 Lokasi
Kuala Muda        ...  7 Lokasi
Kubang Pasu     ...  4 Lokasi
Kulim                   ...11 Lokasi
Baling                  ...  7 Lokasi
Langkawi            ... 4 Lokasi
Pendang              ... 3 Lokasi
Yan                        ... 2 Lokasi
Padang Terap     ... 8 Lokasi
Sik                         ... 2 Lokasi
Bandar Baharu   ... 2 Lokasi
Jumlah                 ... 59 Lokasi

KAWALAN LALULINTAS

Jalan berpotensi dinaiki air mengikut daerah :

Kota Setar               ...   5 Jalan
Kuala Muda            ...   4 Jalan
Kubang Pasu          ...  2 Jalan
Kulim                        ...  2 Jalan
Baling                       ...  5 Jalan
Langkawi                ...   5 Jalan
Pendang                  ...  4 Jalan
Yan                           ...   3 Jalan
Padang Terap        ...   6 Jalan
Sik                            ...   7 Jalan
Bandar Baharu     ...    5 Jalan
Jumlah                   ...  48 Jalan

Jalan alternative sekiranya laluan terputus :

Kota Setar               ...  5 Jalan
Kuala Muda            ...  3 Jalan
Kubang Pasu         ... Tiada
Kulim                       ...  2 Jalan
Baling                      ...  5 Jalan
Langkawi               ...   6 Jalan
Pendang                ...   3 Jalan
Yan                          ...   3 Jalan
Padang Teran       ...   6 Jalan
Sik                           ... 10 Jalan
Bandar Baharu     ...    4 Jalan
Jumlah                   ...  47 Jalan

Kawasan yang tiada laluan alternative :

Kota Setar              ... 1 Jalan
Kuala Muda           ... 2 Jalan
Kubang Pasu         ... 2 Jalan
Kulim                       ... Tiada
Baling                      ... Tiada
Langkawi                ... Tiada
Pendang                 ... 1 Jalan
Yan                           ... Tiada
Padang Terap        ... Tiada
Sik                            ... 3 Jalan
Bandar Baharu      ... 1 Jalan
Jumlah                    ... 10 Jalan

KAWASAN SERING BERLAKU TANAH RUNTUH

Baling : Jalan Baling – Sik
( Tanjung Pari )

Padang Terap : Kawasan Naka, Jalan Bulatan Kubang Kenying ke Naka

SITUASI TERKINI

Ramalan Cuaca

Kedah Utara ( Jitra/Alor Setar/Pendang/Sik/Yan/Padang Terap/Baling Utara)

Pagi Hingga Malam – Hujan dibeberapa tempat

Kedah Selatan ( Kuala Muda/Kulim/Bandar Baharu/Baling Selatan)

Pagi Hingga Malam – Hujan dibeberapa tempat

PELEPASAN AIR EMPANGAN TIMAH TASOH, PERLIS

Pelepasan air pada
: 22/12/2014 @ 1300 hrs, dua pintu tahanan air dibuka.
: 23/12/2014 @ 1500 hrs, enam pintu tahanan air dibuka.      

PARAS AIR DI EMPANGAN NEGERI KEDAH

Jumlah : 6 Empangan

1. Padang Terap
     Empangan Pedu
     Empangan Ah Ning

2. Sik
    Empangan Beris
    Empangan Muda

3. Langkawi
    Empangan Saga
    Empangan Bukit Malut

Semua empangan masih dibawah paras berjaga-jaga.

TINDAKAN AWAL

Semua KPD telah diarahkan mempastikan keanggotaan dan keperluan logistik siap siaga dan boleh beroperasi bila bila masa  serta mengambil langkah berjaga jaga utk menghadapi bencana banjir.

CCC Kontinjen Kedah dan semua DCC juga telah diarahkan memantau keadaan cuaca dan situasi semasa ..

Buy Malay First:Senarai Barangan


SENARAI BUATAN BARANGAN PERNIAGAAN MILIK PENGUSAHA BUMIPUTRA.

JIHAD EKONOMI, JOM UBAH..10tahun akan datang pasti ekonomi milik kita.
SOKONG 100% BARANGAN MELAYU BUMIPUTRA ISLAM.

Tepung keluaran bumiputra:
1.Tepung Faiza
2.Tepung Cap Bidara
3.Tepung 1 Malaysia
4.Tepung HPA

Rempah Ratus melayu :
1.Faiza
2.Brahim's
3.Rasabonda
4.Adabi
5.Mak Siti
6.Agromas
7.Ihsan & Son
8.Cap O
9.Peladang
10.Puteri Ayu
11.One
12.Sherwan
13.Al-waqiah
14.HPA
15.Sernan
16.Supergh
17.Aween
18.Suri
19.Iman's
20.Cap Bunga Ros
21.SY Foods
22.Seri Tanjung


SEBELUM BACA LEBIH LANJUT SILA TONTON VIDEO NI DULU.
video
CUKUP-CUKUPLAH KAYAKAN ORG LAIN,SKRNG MASA UNTUK BUY MALAY FIRST.
BELI BARANG ORANG KITA.


Minyak masak melayu bumiputera Islam:
1.Saji
2.Tiara
3.Alif
4.Olife
5.Adela Sunflower
6.Adela Canola
7.Cap Tiga Udang (Jenis Paket)
8.Baiduri
9.Avena

Ubat gigi anak tempatan melayu bumiputera Islam:
1.Mu'min (ni mmg Melayu punya,jgn degil blh tak?)
2.Halagel
3.Miswakgel
4.Najwa

Barangan Penjagaan Diri Melayu:
1.Secret Garden
2.Purich
3.D'Herbs
4.SF beauty
5.Dnars Skin Care
6.Walit Set
7.Miracles Beauty
8.Beauty Umaira
9.Simply Siti
10.Tia Amelia
11.Sendayu Tinggi

Sardin melayu jati bumiputera Islam:
1.Sardin King Cup
(King Cup beli dari 'buatan Malaysia' sahaja)
2.Sardin Adabi
3.Sardin Classfoods Mackerel
4.Sardin Pertima
5.Sardin Agromas
6.Sardin HPA

PRODUK SABUN & BAHAN PENCUCI BUMIPUTRA.
1. Serbuk Pencuci Bio Sinar
2. Uzai Toilet Bowl
3. Uzai Softner
4. Uzai Pencuci Pinggan
5. Uzai Pencuci Tangan
6. Uzai Syampoo Kereta
7. Uzai Wangian Serbaguna
8. Uzai Serbuk Pencuci Padat
9. Serbuk Pencuci Kain Hilal
10. Cecair Pencuci Kain Kohalal
11. Cecair Pelembut Pakaian Nusa
12. Serbuk Pencuci Barakah
13. Sabun Pencuci Serbaguna BIO-MPD
14. Ultra Klean Johor Darul Takzim
15. Cecair Pencuci Hanna
16. Hanna Dish Washer
17. Hanna Fabric Softener
18. Hanna Floor Cleaner
19. Hanna Liquid Detergent
20. Sotadz Sabun Pencuci
21. Serbuk Pencuci Freesia Plus HPA
22. Pencuci Fabrik Freesia HPA
23. Cecair Pencuci Pinggan Wahdah HPA
24. Pencuci Baju Active
25. Produk Pencuci Ronychem
26. Cecair Pencuci Pekat Daily
27. Serbuk Pencuci SA9

Melayu pun ada habaq hang.
Sokong Jem,Mayonis jenama Melayu.
1.Sunbear Mentega biasa
2.Sunbear Mentega Kacang
3.Sunbear Peanut
4.Sunbear Chocolate
5.Sunbear Chocolate Stripe
6.Sajomayo Mayonis

Mi Segera melayu jati bumiputera Islam:
1.Adabi Mi Segera
2.SajiMee Segera
3.Agromas Mi Segera
4.Faiza Bihun Segera

Melayu ada fastfood sendiri lah.
1.Kfc (Milik Johor Corp)
2.Burger King (Milik Ekuinas)
3.A&W (Milik KUB)
4.Pizza Hut (Milik Johor Corp)
5.Rasamas (Milik Johor Corp)
6.Ayamas (Milik Johor Corp)
7.The Manhattan Fish Market (Milik Ekuinas)
8.Poppeyes (Milik Ekuinas)
9.San Francissco (Milik Ekuinas)
10.Tutti Frutti Ice Cream (Milik Naza)
11.Ramly Burger (dijamin masih milik melayu)
12.Otai Burger (Melayu)
13.1901 Hot Dog Fast Food (Melayu)
14.Burger Bakar Abg Burn (Melayu)
15.HPA Radix Fried Chicken (RFC)
16.Old Malaya Kopitiam (Selangor)
17.Lam Yong Kopitiam (Selangor)
18.Jonker Walk Kopitiam (Selangor)
19.Lay Pak Kopitiam (KL)
20.Umai Kopitiam (Negeri Sembilan)
21.Pak Tam Kopitiam (Negeri Sembilan)
22.Manjung Kopitiam (Perak)
23.D'Impian Kopitiam (Johor)
24.Mai Kopitiam (Kedah)
25.The Loaf.

Kicap,sos,cuka melayu bumiputera Islam:
1. Faiza (TV3 Bersamamu)
2. Cap Kipas Udang Hablal’s
3. Jalen
4. Mudim
5. Agromas
6. Tamin
7. Bumi Hijau
8. Aminah Hassan
9. Alif
10. Maz
11. Life
12. Kicap Bilal (tapi pasaraya Bilal milik DAP)

Produk Mee Sanggul Melayu!
1. Bumibes
2. Iman
3. Mutiara
4. Afrina’s
5. Azman

Mi segera Melayu Jati Bumiputera Islam:
1. Saji Mee
2. Agromas
3. Adabi
4. Bihun Segera Faiza

Beras milik melayu!
1. Beras Nasional Bernas
2. Beras Juara
3. Beras cap Langsat
4. Beras Faiza (TV3 Bersamamu)
5. Beras Jasmine
6. Beras Era Bayam
7. Beras Era Bernas
8. Beras YHL holding

Makanan Beku milik melayu jati bumiputera Islam:
1. Ramly
2. Enna
3. Azmy
4. Ayamas
5. Amy
6. Runcit Az-zain
7. Iwani Frozen Food
8. Eenaki
9. Murtabak Raja
10. Zoul Pizza
11. Thalia

Susu Manis melayu bumiputera Islam!
1.Saji Pekat/Cair
2.Alif Pekat/Cair
3.Krimer 1 Malaysia Pekat/Cair
4.Coop 1 Malaysia Pekat/Cair

Banyak lagi pilihan bagi membantu ekonomi sesama islam,
tapi kalau kita masih memilih yang selainya,itu terpulang pada masing2,
Fardhu kifayah for me BUY MALAY FIRST BUY CHINESE LAST.

Kerana janji Tuhan itu pasti benar.
Firman Allah
«’Dan seseorang itu tidak akan memperolehi selain dari apa yang diusahakan, usahanya itu nanti akan diperlihatkan kepadanya. Kemudian akan diberi balasan dengan balasan yang setimpal.Dan kepada Tuhanlah berakhir sesuatu’
(Annajmu 39-42).

Semak semula Kemas Kini BR1M online

1.KEMASKINI PERMOHONAN BR1M ONLINE
-Pilih menu KEMAS KINI PERMOHONAN
-masukkan Nombor MyKad/kad pengenalan
-Klik butang KEMAS KINI PERMOHONAN


2.CONTOH SOALAN KESELAMATAN.
-masukkan poskod yang pernah didaftarkan dalam BR1M yang terdahulu.
-nombor telefon/nombor kad pengenalan lama anda atau pasangan etc.
-klik menu hantar setiap kali buat pengisian.
-masukkan maklumat tepat atau klik tukar soalan jika kurang pasti.



3.MASUKKAN MAKLUMAT BR1M YANG INGIN DITAMBAH SEPERTI DI BAWAH
-medan yang bertanda * adalah ruang yang wajib diisi.


4.BAHAGIAN B
-Kemaskini maklumat tanggungan penerima BR1M.
-sekiranya tiada maklumat tambahan sila abaikan ruangan tersebut.


5.MENU TAMBAHAN BR1M 4.0
-Khairat kematian penerima BR1M.
-Sila isi maklumat waris diruangan seperti dibawah.
-masukkan 6digit kod pengesahan dan klik kemas kini .


6.PENGESAHAN PENGAKUAN
-tik pada kotak saya bersetuju dengan terma dan syarat .
-kemudian klik butang SETUJU&HANTAR



7.SIMPAN RUJUKAN
-klik pada butang CETAK untuk simpan/print/cetak

...............S  E  L  E  S  A  I.........................

P/S:-Sapa2 yang baca dan tak kongsi dia adalah orang yang kedekut dan tak terima kasih.

Kenapa HARAM ucap Krismas Christmas

Bicara Muslim & Christian.

Christian»: Kenapa kau tidak mengucapkan Selamat Hari Krismas padaku?    
  
Muslim»: Agama kami menghargai toleransi antara agama, termasuk agamamu tapi masalah ini, agama saya melarangnya..

Christian »: Tapi kenapa, bukankah hanya sekadar kata-kata? Teman muslimku yg lain, mengucapkannya kpd aku..?

Muslim »: Mungkin mereka belum mengetahuinya, David kau boleh mengucapkan dua kalimah syahadah, dalam bahasa melayu pun tak mengapa?

Christian »: Oh tidak, saya tidak boleh mengucapkannya. Itu akan mengganggu kepercayaan saya selama ini..

Muslim »: Kenapa? Bukankah hanya kata-kata? Ayuh, ucapkanlah

Christian» : Sekarang saya mengerti...

Persoalanya adakah HARAM bagi  seseorang umat Islam untuk ucap Merry Christmas?kenapa.?
Sudah tentu, kerana ucapan itu membawa maksud Sejahtera Keatas Tuhan Jesus (NAUZUBILAH !! )

Haram Hukum mengucapkannya kerana Hadith Nabi:
"Barang Siapa yg Meniru, Mengucapkan Selamat kpd Agama Lain Bererti ia Telah Kafir & Neraka Janahamlah Tempatnya"
(HR.Bukhari Muslim)        

Bersama tweet&FB bagi Menghuraikan kepada sahabat handai yg mungkin tidak mengetahuinya,
Semoga mendapat kebaikan yang banyak di atas usaha yang Sedikit(share).

Awas kamera tersembunyi

Bagaimana nak pastikan tiada kamera tersembunyi dalam bilik hotel/homestay?

semasa menginap di hotel/homestay, macam mana kita nak tau tiada lubang kecil untuk kamera tersembunyi?

Semasa bercuti atau urusan kerja, pernah terpikir tak semasa menginap di hotel/homestay gerak geri kita diperhatikan dan dirakam?

PERINGATAN UTK.SEMUA!!! semasa mnginap di hotel/homestay, anda boleh gunakan kaedah2 ini utk memastikan tiada kamera tersembunyi dlm bilik anda :

caranya setelah memasuki bilik, padam semua lampu,tutup tingkap dan langsir.pastikan bilik dlm keadaan segelap yg boleh.

ON kan camera phone anda tetapi jgn ON flash camera.

pusing sekitar bilik anda dgn phone ditangan, sekiranya anda menjumpai DOT/TITIK MERAH, ITU BERMAKNA ADA KAMERA TERSEMBUNYI DIPASANG DLM BILIK TERSEBUT.

Pastikan ianya betul2 kamera dan buat laporan polis. sekiranya tiada dot/titik merah itu bermakna bilik anda selamat.

Sekiranya beguna kongsi peringatan ini kpd sesiapa shj yg akan/selalu melancong/urusan kerja.

kenapa perlu buy malay first

Mereka telah lama bersatu dan buy chinese first, kita juga perlu buy malay first,ini bukan soal rasis der...fikir fikirkan kalau anda benama MELAYU


Kerajaan Tiada Lagi Amaran

Pasport Alvin Tan, Ali Abdul Jalil dibatal, disenaraihitamkan

Dalam satu keputusan yang dianggap penuh bersejarah, Jabatan Imigresen Malaysia hari ini mengumumkan pembatalan pasport Alvin Tan dan Ali Abdul Jalil. Kedua-dua mereka juga diletakkan dalam senarai hitam jabatan berkenaan.

Ketua Pengarah Imigresen, Datuk Mustafa Ibrahim yang mengumumkan keputusan itu dalam sidang akhbar khas di pejabat beliau pada Isnin, 8 November 2014 berkata, sebelum ini tidak pernah ada mana-mana pasport rakyat Malaysia dibatalkan.

Ali kini dipercayai melarikan diri ke Stockholm, Sweden bagi mengelak dibicarakan di bawah Akta Hasutan 1948 kerana menghina Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah melalui Facebook pada bulan September lalu.

Sementara, Alvin yang sedang dibicarakan kerana didakwa mengeluarkan kenyataan menghina umat dan agama Islam dalam Facebook pada 2013 dipercayai telah melarikan diri ke Amerika Syarikat.

Pembatalan pasport berkenaan bermakna kedua-dua mereka kini adalah pendatang tanpa izin di negara-negara tersebut. Ikuti video sidang akhbar oleh Datuk Mustafa.-UTUSAN

Buy malay first, Buy chinese last

BMF BCL
SENARAI PRODUK KELUARAN BUMIPUTERA ISLAM
1. Roti – Gardenia (Syed Mokhtar Bukhary)
2. Minyak Masak -Tiara (FGV-FELDA)
- SAJI (FGV-FELDA)
- ALIF (Sime Darby)
- ADELA (FGV-FELDA)
3. Susu Pekat Manis – SAJI (FGV-FELDA)
- ALIF (Sime Darby)
4. Susu Cair – Saji (FGV-FELDA)
5. Mee Segera – SajiMee Saji (FGV-FELDA)
- ADABI
6. Beras – FAEZA
- Langsat Biru (JUARA SELERA –SG ACEH)
- Langsat Hijau (JUARA SELERA)
- Juara Selera
7. Garam – HALAGEL (garam bukit)
8. Kicap Masin/Manis – Kipas Udang
- Tamin
- ALIF (Sime Darby)
- Rohaya
- JALEN (Johor)
9. Sos Cili/Tomato/Tiram – ZUZA (Kedah)
- Rohaya
- ADABI
- Pelangi (FELDA)
10. Cuka Buatan – Mudim
- Rohaya
11. Tepung Gandum – FAEZA
12. Tepung Perasa/ Goreng – ADABI (tepun ayam)
- ADABI (tepung Cucur Ikan Bilis, jagung, udang)
13. Rempah Masak – ADABI, Brahim’s, FAEZA, AGROMAS, Imans
14. Kunyit – AGROMAS
15. Jagung Tin manis – ADABI
16. Pasta spaghetti – ADABI
17. Santan Paket – ALIF (Sime darby)
18. Taucu – JALEN, Tamin
19. Jus Pekat Buah2an – Tamin
20. Perasa Ros Sirap – Rohaya, Tamin
21. Mayonis -Mayo Saji (FELDA)
22. Marjerin – Pelangi Delima Oil(FELDA)
23. Sos Tomato Pelangi (FELDA)
24. Jem – Peanut SunBear (FELDA)
- Jem Strwaberry – AGROMAS
25. Kopi 3-in-1 – ADABI-Tongkat Ali Cordyceps (5-in-1)
i. -Kopi HANG TUAH (2-in1, 2-in-1)
26. Biskut Coklat – GOODKISS (Noraini’s Cookies)
27. Frozen Daging Burger/ Nugget – RAMLY, NAFAS, AYAMAS
28. Sardin Agromas
29. Sardin Pertima
30. Bihun Sufi
31. Mi Kuning Sufi
32. Kuey Teow Sufi
33. Garam Sufi
34. Sos Lada Hitam Sufi
35. Sos Cili/Tomato Sufi
36. Kicap Masin/Manis Sufi
37. Tepung Goreng Sufi
38. Minyak Masak Sufi
39. Telur Cap Sufi
40. Ubat gigi Najwa
41. Ubat gigi Halagel
42. Tepung gandum Cap Bidara
43. Jus minuman Safina
44. Syampoo D’herbs
45. Bihun Kampung
46. Rempah- Imans
47. Rempah-Brahim’s
48. Bihun- FAEZA
49. Jeruk Buah2an- jenama PAK ALI
50. Kedai Kasut Sukan – ALIKHSAN
51. Kuah Rojak/Garam Belacan – ZUZA, PAK ALI, FAMA
52.Alatulis jenama k’didi
 
 
MILIK CINA BUKAN ISLAM
- ROTI MASSIMO
-ROTI Hi5 – SILVER BIRD (kek, pelbagai jenis roti perisa)
-BERAS JATI – SERBA WANGI
-BIHUN JATI
-BIHUN eCOBrown
-BERAS RAMBUTAN
-FROZEN- SAUDI burger, nugget, potatoes
-KOSMETIK – SAFI
-BIHUN EKA-FATIMA
-KOPI-SUPER POWER KOPI
-MUNCHY’S BISCUITS
-MINYAK MASAK SERI MURNI (FFM-Robert Kuok Group)
- SRI MURNI nugget
-MARINA Nugget
-MARINA Tune
- PowerRoot Ali Cafe
- PowerRoot Oligo Cereal
- PowerRoot 9SPOT ISOTONIK
- Malta
- NutriMalt
- Teh Cap Masjid
- Teh Guru Cap Masjid
- Old Town White Coffee
- Minyak masak Knife
- Minyak masak Cap Buruh
- Minyak masak Naturel
- Minyak masak Daisy
- Drinho ALL DRINKS
- YOE’s All drinks
- Isomax Isotonic
- HomeSoy
- Farm Crows Butter
- Pasaraya EconSave
- Pasaraya KK mart
- Pasaraya 99 SpeedMart
- Pasaraya Billion
- Pasaraya Pacific
 
Pilih Company BAS EKSPRES Bumiputra:
1. Transnasional (group of Nadi Corp-Dato Nadzmi)
2. MARA Liner (MARA)
3. COSMIC
4. SANI Ekspres
5. ETIKA
6. JELITA (Jelita Transtours)
7. Pancaran Matahari
8. Durian Burung
9. Ekspres Perdana
10.AB Ekspres
11. Mutiara Ekspres
12. Mahligai Ekspres
13. Shamisha Ekspres
14. Utama Ekspres

 Senarai Ekspres Bukan Bumiputra
-Konsortium Ekspres
-KKKL Ekpsres (TRANS Lim-nama pun tau dh)
-FIVE STAR
-TranStar
-KL-Genting Ekspres
-Yakin BG/Bukit Gantang Ekspres
-S&S Ekspres
-Eagle Ekpres
-SE Super
- Antar Holiday
- Boon Best
sumber:GAP
 
Update:
Kleenex®, Scott® , Huggies®, Kotex® – ini merupakan barangan yang diedar oleh Kimberley Clark yang dimiliki 100% orang cina. Dulu ada kilamg di Kulai, Johor tetapi telah berpindah ke Singapura. Tiada pekerja melayu berjaawatan tinggi, hanya customer service. Namum pelanggan utama adalah Melayu
 
Mereka bangga dan angkuh sombong dengan apa yang mereka ada pada hari ini hingga sudah mula berani
mempertikai hak2 kita,mempertikai kuasa sultan hatta kuasa YDA.

Kita tak benci mereka bahkan kita sering bertolak ansur, bukti lihat saja ekonomi,pelajaran,hartanah semuanya dikuasai mereka hinggakan semakin tamak apabila "kuasa" pula yang mereka inginkan.
 
Cukup2 lah support bangsa yg tak kenang budi nih,sebenarnya ekonomi mereka meningkat bukan kerana rajin semata,tapi tangan2 kitalah yang mengkayakan mereka...sebabnya kitalah pengguna/pembeli/pemakai yang membantu dengan membeli barangan dari mereka.  sya tak kata jangan beli dari mereka,cuma kena utamakan yg BUMI dulu ..Buy malay first, Buy chinese last.
 
Apa pun pilihan ditangan anda...

Senarai bantuan/khairat

Berikut adalah senarai pihak berwajib yang memberi bantuan kepada waris
yang kematian ahli keluarga, kadar bantuan serta khairat kematian adalah
berbeza diantara setiap institusi.
  1. Pejabat zakat negeri (tiada info)
  2. Bank pemegang akaun (rm250-rm500)
  3. i'Brim (rm1000 kematian biasa-rm30,000 kemalangan)
  4. Perkeso (rm1500)
  5. kwsp (rm2500)
  6. Kebajikan masyarakat (rm100 setiap sorang murid)
  7. khairat kerajaan negeri/pjbt ADUN (rm300)
  8. Pemilik Asb (rm250)
  9. Amanah ikhtiar (rm1000 dan semua pinjaman dipulangkan semula kepada waris)
:-Sekadar perkongsian buat mereka yang mungkin belum tahu,
pada sesiapa yang dah share tu semoga dapat kebaikan yg banyak
di atas usaha yang sedikit.

Top Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...