Kenapa HARAM ucap Krismas Christmas

Bicara Muslim & Christian.

Christian»: Kenapa kau tidak mengucapkan Selamat Hari Krismas padaku?    
  
Muslim»: Agama kami menghargai toleransi antara agama, termasuk agamamu tapi masalah ini, agama saya melarangnya..

Christian »: Tapi kenapa, bukankah hanya sekadar kata-kata? Teman muslimku yg lain, mengucapkannya kpd aku..?

Muslim »: Mungkin mereka belum mengetahuinya, David kau boleh mengucapkan dua kalimah syahadah, dalam bahasa melayu pun tak mengapa?

Christian »: Oh tidak, saya tidak boleh mengucapkannya. Itu akan mengganggu kepercayaan saya selama ini..

Muslim »: Kenapa? Bukankah hanya kata-kata? Ayuh, ucapkanlah

Christian» : Sekarang saya mengerti...

Persoalanya adakah HARAM bagi  seseorang umat Islam untuk ucap Merry Christmas?kenapa.?
Sudah tentu, kerana ucapan itu membawa maksud Sejahtera Keatas Tuhan Jesus (NAUZUBILAH !! )

Haram Hukum mengucapkannya kerana Hadith Nabi:
"Barang Siapa yg Meniru, Mengucapkan Selamat kpd Agama Lain Bererti ia Telah Kafir & Neraka Janahamlah Tempatnya"
(HR.Bukhari Muslim)        

Bersama tweet&FB bagi Menghuraikan kepada sahabat handai yg mungkin tidak mengetahuinya,
Semoga mendapat kebaikan yang banyak di atas usaha yang Sedikit(share).

0 comments/pendapat:

Catat Ulasan

Top Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...