Peringatan lesen memandu dan cukai jalan dengan mysms

Dalam usaha Kerajaan untuk menambah baik sistem penyampaian perkhidmatan, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dengan kerjasama Unit Permodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan Malaysia (MAMPU) melalui syarikat Dapat Vista (M) Sdn. Bhd. (Dapat) telah menyediakan perkhidmatan penghantaran notis peringatan tarikh tamat lesen memandu dan lesen kenderaan motor (cukai jalan) melalui Perkhidmatan Pesanan Ringkas (SMS) yang dikenali sebagai MySMS.

2) Melalui perkhidmatan ini, pemegang lesen memandu dan pemilik kenderaan akan menerima peringatan tarikh tamat lesen memandu atau cukai jalan mereka melalui telefon bimbit masing-masing. Ia merupakan satu kaedah semakan dan penghantaran notifikasi yang mudah, cepat, dengan kos yang berpatutan. Ia juga merupakan satu usaha Kerajaan untuk membolehkan orang ramai mendapatkan perkhidmatan, maklumat atau hebahan Kerajaan melalui satu nombor SMS sahaja iaitu 15888.

3) Bagi menerima perkhidmatan tersebut, pengguna hanya perlu menyertai komuniti rakan MySMS dengan mendaftar sebagai ahli melalui cara berikut:-

Taipkan MYSMS [Nama Penuh] [No KP]

SMS ke 15888

4) Maklumat lanjut mengenai perkhidmatan ini boleh didapati di laman web Gerbang MySMS iaitu www.mysms.gov.my. Sehubungan dengan itu, kerjasama semua warga adalah dipohon untuk menjadi ahli kepada MySMS.

5)  Ingin juga dimaklumkan bahawa selaras dengan usaha untuk memperluaskan perkhidmatan dalam talian, semakan tarikh tamat lesen memandu dan cukai jalan, aduan lalulintas (eAduan), permohonan kursus Sijil Pengajar Institut Memandu(SPIM) (eMohon), semakan no. kenderaan terkini, semakan senarai hitam kenderaan dan no. kad pengenalan, permohonan rayuan lesen memandu tamat tempoh (eRayuan),  semakan keputusan Ujian Bahagian 1, semakan notis di bawah Seksyen 114 Akta Pengangkutan Jalan 1987 (notis temusiasat ) dan notis arah periksa di bawah Seksyen 61(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987 (eNotis), semakan saman JPJ dan muat turun borang boleh dibuat melalui laman web JPJ iaitu www.jpj.gov.my
-Solah Mat Hassan

0 comments/pendapat:

Catat Ulasan

Top Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...