Terkini-Bas Express Kemalangan Di Km363

Baru-baru ini kita digemparkan dengan kemalangan ngeri bas express dari laluan cameron highland ke simpang pulai,yang mana mengorbankan 27orang kebanyakanya pelancong asing,dan petang tadi seorang lagi mangsa kemalangan meninggal dunia,menjadikan jumlah yg terkorban 28orang,

Terkini lagi cerita bas express kemalangan di Kilometer 363 Jalan Raub-Bentong awal pagi tadi,dimana Lapan penumpang termasuk seorang kanak-kanak cedera setelah bas ekspres dua tingkat terbabas ke dalam parit. Apa masalah sebenarnya bas2 express ni tak tahu la,asyik dengan kemalangan tak henti-henti.

Apakah bas express sememangnya tidak selamat untuk perjalanan jarak jauh?atau adakah punca semua kemalangan yg berlaku akibat kecuaian pemandu?ataupun kerana keadaan fizikal bas itu sendiri?atau salah ibu yang mengandung?he3..

Dalam banyak-banyak persoalan diatas,tentu ramai yang mengatakan kesalahan pada pemandu,tapi kita kurang mempersoalkan struktur jalan dan keadaan jalan itu sendiri..kalau pemandunya dah terlatih,bas pula keluaran terbaru dan dlm keadaan amat baik,tapi terjadi juga kemalangan apa puncanya?. Tengok sajalah pada keadaan jalanraya@lebuhraya tu sama(pihak-pihak yg berkenaan) ,jgn hanya nampak semut diseberang kaki sendiri tergigit lipan.

Asyik dengan alasan salah sana sini je,salah sendiri? Cukai jalan wajib bayar setiap tahun,tol wajib bayar kalau dah lalu,insuren kenderaan wajib bayar kalau dah tamat termpoh,tapi jalan berL0bang?wajibkah turap? berapa lama ambil masa nak turap?1bulan?2bulan?(belum tentu).. jalan lebuhraya pun sama juga la,tentang lurus sememangnya lurus,tapi berjongkang-jonket,melompat-lompet apadahal.

Engineer jalanraya yg datang menguji jalanraya jangan la hanya uji dengan naik pacuan empat roda dan BMW je,sesekali coba naik kancil,baru la dapat tahu secara terperinci keadaan jalan tu benar2 elok dan selamat kerana pengguna jalanraya bukan semuanya memandu 4x4, keadaan jalan yg baik untuk kenderaan mewah belum tentu baik untuk kenderaan kecil,tapi jalan yg baik untuk kenderaan kecil dah semestinya bagus untuk kenderaan mewah..
yasalammmm...

2 comments/pendapat:

fadhdeela berkata...|Reply This Comment|

xabis2 xcident bus express nie..kadang2 takut lak nak naik bus g mana..huhu

jom singgah: Piala Suzuki..Malaysia vs Indonesia

Tam berkata...|Reply This Comment|

tu la pasal..ramai yg fobia nak naik bas skang ni.

Catat Ulasan

Top Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...