ops sikap dan mekanisme

Menjelang hari raya haji yang bakal disambut oleh seluruh umat islam malaysia pada 6 november ini,Timbalan Menteri Dalam Negeri mengumumkan ops sikap tetap diteruskan seperti sebelumnya,menurut KDN statistik kemalangan jalanraya berjaya dikurangkan melalui ops sikap,betul ke?

"Kajian yang dijalankan UKM (Universiti Kebangsaan Malaysia) secara umum faktor utama ialah berpunca daripada kecuaian pemandu sendiri iaitu memandu dalam keadaan tidak cukup rehat yang menyebabkan badan lesu dan mengantuk, menggunakan telefon bimbit semasa memandu, memandu melebihi had laju dan sikap tidak berhemah terhadap undang-undang jalan raya,”

 Melalui kenyataan di atas boleh dikatakan semua kesalahan diletakkan kepada pemandu, pada aku kajian tu sekadar kajian yang tidak menyeluruh,memang tak di nafikan pekara-pekara di atas menyumbang pada kemalangan,tapi faktor keadaan fizikal jalanraya juga antara punca berlaku kemalangan,contoh jalan yang tidak diturap dengan baik,kekurangan papan tanda isyarat,jalan-jalan yang sedang diselenggara tidak diletak tanda amaran dengan sempurna,dan juga keadaan fizikal sesebuah kereta itu sendiri,contoh seperti proton saga yang zero safety,ini semua juga menjadi faktor utama pada kemalangan jalanraya..

Pada pihak yang 'berkenaan' kalau nak buat kajian biarlah menyeluruh,jangan hanya meletak kesalahan semuanya kepada pemandu semata-mata. Kalau jalanraya pun berlubang sana sini,dah tentu la mengundang pada kemalangan..

0 comments/pendapat:

Catat Ulasan

Top Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...