Bekalan Alat ganti terpakai bakal dihentikan

Penjualan alat ganti terpakai mungkin tidak akan dibenarkan lagi di pasaran tempatan mulai jun nanti menurut laporan buletin utama tv3,walau cadangan tu masih di peringkat kajian dan bakal diputuskan jun nanti,tapi sikit sebanyak info ni menimbulkan keresahan tokey2 kedai dan juga mat-mat keta yang dah terconvert enjin dan sebagainya..
mungkin juga lepas ni takkan ada lagi kedai halfcut? misalnya pekara ni jadi kenyataan,susah la nak convert enjin turbo,vtec dan sebagainya adehhhh.. semua kena pasang part baru ke!

Tapi pada pendapat aku cadangan ni adalah suatu yang tak wajar dilaksanakan la,kerana bukan semua alat ganti terpakai tu tak leh pakai,lagi pula apa jadi kenderaan yang berusia lama yang alat ganti baru memang pengeluar dah tak keluarkan lagi untuk keta yang lelama tu! kalau barang terpakai takda di pasaran bagaimana keta keta lama ni nak meneruskan hidup hu hu..

Timbalan menteri terbabit menyatakan tujuan pekara ni adalah untuk keselamatan pengguna,namun adalah sesuatu yang tidak adil bagi pemilik-pemilik keta lama dan kedai-kedai hulfcut semua kan.! kerana seperti yang kita tahu,alat ganti terpakai kenderaan kebanyakkanya dari jepun dan usia alat2 ganti terpakai tu rasanya rata-rata berusia lingkungan 5tahun penggunaanya di sana dan masih dalam keadaan baik untuk digunakan.
kalau bekalan-bekalan ni tidak dibenarkan dijual susah arrr ini macam loo..
Apa pun sama-sama kita tunggu keputusanya bulan jun nanti.....

5 comments/pendapat:

KechieX berkata...|Reply This Comment|

Bro, brita nih dh dari bulan 1 lg....mmg xpatut le, bukan stakat tokey rugi, bayangkan brape ramai yg bekerja n brgantung hidup makan gaji kt kdai tu seluruh mlaysia.....btambah la penganggur....

Tam berkata...|Reply This Comment|

tu la pasal..kononya alat ganti terpakai ni menyumbang pada kemalangan jalanraya,yang barangan tiruan tu walau pun baru,selamat ke untuk digunakan..tak faham aku dengan menteri-menteri ni..

Tanpa Nama berkata...|Reply This Comment|

Adakah kereta lama selalu penyumbang utama kemalangan setiap hari? Kita tengok kes kemalangan di media massa, kereta apakah yang selalu menyumbang kemalangan??

KechieX berkata...|Reply This Comment|

kawe beli absorber baru, buleh pkai 2 tahun je...absorber lama tu pkai 11 tahun tahannye....

Tam berkata...|Reply This Comment|

@Anonymous
ya la purata kemalangan semua keta yang baru-baru yang semestinya alat ganti semua baru,apa relevenya cadangan tu aku pun tak faham..

kechiex aku pun sama mcm kes hang,aku beli rim super advance racing halfcut(tapi dah jual),itu hari jatuh lubang rim masih dalam keadaan cun,tahan lasak.. ini guna rim taiwan baru punya dah tiga kali but elment blnce .. hairan betul la,patutnya kerajaan tumpu sekat pada alat ganti tiruan,bukannya sekat alat ganti terpakai,sebab alat ganti terpakai kebanyakkan diimport masih dalam keadaan baik dan yg penting original ..

Catat Ulasan

Top Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...