Harga Minyak Masak Terkini

Mungkinkah minyak masak naik harga seperti kenaikkan harga gula sebelum ni? berikutan kekurangan bekalan dipasaran sudah pasti ramai yang dapat meneka jawapanya,kerana taktik yang sama(kurang bekalan) pernah digunakan pengeluar atau peniaga pada bekalan gula sebelum ni.

Terkini taktik pengeluar ialah menghadkan atau menyimpan stok minyak supaya bekalan kurang dipasaran,sekaligus memaksa kenaikkanya,setelah taktik menyorok gula sebelum ni berhasil(naik harga),kini bekalan minyak masak pula sengaja dikurangkan atau menyimpan stok dengan harapan untung berlipat ganda selepas harga baru di umumkan(naik harga).

Selepas ni rasa-rasanya kerajaan terpaksu akur dengan menaikkan harga minyak masak sepertimana harga gula yg dinaikkan sebelum ni(dah agak dahh),tengoklah nanti bila harga dah dinaikkan bekalan tak pula kurang,bijak la para peniaga dan pengeluar ni kan,yang tak bijaknya kerajaan la ya,kena ugut sikit dah naikkan harga..

Dimasa-masa akan datang pun mereka-mereka ni(pengeluar&peniaga) akan menggunakan taktik yang sama untuk "memaksa" kenaikkan harga barangan keperluan lain,harap kerajaan tak 'lembik tengkuk' la dengan permainan pengeluar dan peniaga2 yg macam ni..

Malaysia kita ni antara negara pengeluar utama sawit dunia,tapi harga minyak masak sawit di negara pengeksport lebih tinggi dari negara pengimport,harap-harap jangan la jadi camtu ya,malu kat thailand dengan indonesia tu..
Yassalammm...

0 comments/pendapat:

Post a Comment

Top Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...